Ако желите да заштитите своје личне податке и тако бар мало смањите свој дигитални отисак, почните с брисањем или бар ограничавањем приступа одређеним апликацијама.
Паметни телефони толико су нам неопходни, да без њих не можемо да се сјетимо готово ниједног телефонског броја, састанка или упутства како доћи до неке адресе. Али, иако нам пружају много информација, паметни телефони исто тако и прикупљају много.
Посљедњих година се учинило пуно тога како би се смањила та количина прикупљених информација помоћу читавог низа алата и могућности које корисницима омогућавају да контролишу које податке апликације смију, а које не смију да прикупљају. Упркос томе, неке апликације и даље итекако профитирају од прикупљених података.
Али, то не мора бити тако. Ако желите да заштитите своје личне податке и тако бар мало смањите свој дигитални отисак, почните с брисањем или бар ограничавањем приступа овим апликацијама, преноси Зимо.
Друштвене мреже
Сви већ знају да су корисници главни извор прихода друштвеним мрежама. Тачније – подаци које корисници својевољно и олако деле. Без обзира на то коју друштвену мрежу користите и колико, већ самом пријавом и отварањем профила, препустили сте гомилу приватних података њиховим серверима. Од е-маила, датума рођења, локације, статуса везе, преко фотографија и видеа, а у неким случајевима и података ваших контаката.
Откривено је да чак и они који немају профил на некој од друштвених мрежа, ипак имају "профил" јер су њихове податке са својих паметних телефона учитали њихови контакти.
Апликације за доставу хране
Све више људи користи различите апликације за доставу хране. Једноставно у неколико кликова одаберете ресторан, наручите оброк, потврдите плаћање и брзо је храна на вашем кућном прагу. Али, при томе заборављамо колико информација те апликације морају да прикупе како би се све то одиграло брзо и беспрекорно.
Од личних података попут имена и презимена и адресе, преко финансијских података, локације, па чак и списка ранијих наруџби и локација. Неке апликације могу чак да прикупљају и информације о физичком здрављу корисника (захваљујући здравственим апликацијама које користе) и приказују огласе који најбоље одговарају потребама корисника. Чак и ако он или она тога нису свјесни.
Шта можете да урадите?
Најједноставније би било угасити профиле на тим апликацијама и уклонити их са својих уређаја. Али то није увијек могуће, а ни најбоље ријешење.
Што се друштвених мрежа тиче, добро размислите које податке делите с апликацијама и ограничите им приступ микрофону и камери вашег уређаја, осим у случајевима кад је то заиста неопходно (приликом снимања видеа и фотографија).
Кад су апликације за доставу хране у питању, најбоље би било да се одлучите само за једну. Тако ћете смањити број апликација које имају приступ вашим приватним подацима, али и лакше контролисати који су подаци угрожени ако до цурења података дође.
У сваком случају, проведите мало времена са својим паметним телефоном и провјерите које све апликације имате инсталиране, које заиста користите, а које вам стоје нетакнуте откако сте први пут укључили паметни телефон. Ако је могуће, те које не користите – уклоните са свог уређаја, а осталима ограничите приступ до ваших података.
Јер, будимо искрени, да ли је апликацији попут Снепчет, заиста неопходан приступ броју ваше кредитне картице?