Nepažnja i bahata vožnja neodgovornih vozača ponovo su na putevima Srpske skrojile poraznu crnu statistiku, prema kojoj su lani u saobraćanim nesrećama izgubljena 94 života, a glavni krivci, tvrde stručnjaci, su prekomjerna brzina i alkohol, ali i upotreba mobilnih telefona tokom upravljanja vozilom.
U Ministarstvu unutrašnjih poslova (MUP) RS kažu da je tokom 2024. godine evidentirano 10.807 saobraćajnih nesreća, što predstavlja rast od 1,8 odsto, s obzirom na to da je tokom 2023. godine evidentirano 10.620 nesreća.
Prosta računica pokazuje da je lani svaki dan širom Srpske bilo oko 30 nesreća sa težim ili lakšim posljedicama.
"Policijski službenici lani su evidentirali 90 saobraćajnih nesreća sa smrtnim ishodom, a stradalo je ukupno 94 ljudi, odnosno 15 manje u odnosu na 2023. godinu. Teže povrede zadobilo je 616 osoba, što je manje za 0,6 odsto u odnosu na godinu ranije. Pad od 7,9 odsto zabilježen je i kod lakših povreda koje je zadobilo 3.148 lica", rekli su u MUP-u Srpske i dodali da je u 8.173 saobraćajnih nesreća došlo do materijalne štete, što je neznatno povećanje za 0,2 odsto u odnosu na isti period 2023. godine.
U MUP-u navode da je najveći broj saobraćajnih nesreća, njih 5.114 ili 47,3 odsto evidentiran na području Policijske uprave Banjaluka.
"Na području koje pokriva ova policijska uprava u odnosu na 2023. godinu broj saobraćajki je povećan za 5,3 odsto, dok je broj smrtno stradalih na toj regiji manji za devet lica", naglasili su u MUP-u.
Direktor Agencije za bezbjednost saobraćaja Srpske Mladen Petrović kaže za "Glas" da je brza vožnja i dalje glavni uzrok saobraćajnih nesreća, uz alkohol, koji visoko kotira na toj listi.
"Rekao bih da je uticaj mobilnih telefona takođe ogroman krivac. Vozači prelaze granice, ranije su razgovarali tokom voženje, a sada pišu i poruke, pregledaju objave na društvenim mrežama, čitaju vijesti po portalima i slično. Pojačaćemo kampanju kada je riječ o korišćenju telefona, naročito za mlade, jer ih oni najviše i koriste", rekao je Petrović.
On je istakao da je pozitivno što se broj poginulih u saobraćaju iz godine u godinu smanjuje, sa izuzetkom 2023. godine, kada je došlo do rasta.
"Samo zajedničkim radom svih institucija koje se bave pitanjem saobraćaja možemo postići bolje rezultate. Agencija je fokusirana na mlađu populaciju, držimo predavanja u školama, odnosno 90 odsto fokusa je na budućim vozačima, da kod njih razvijemo svijest o opasnostima. Takav vid prevencije je dugoročan proces, ali smatram da već daje rezultate. Agencija je osnovana 2011, sadašnje generacije mladih vozača su već slušale naša predavanja i smatram da je to jedan od razloga što dolazi do koliko-toliko bolje statistike", kazao je Petrović i dodao da treba proći dosta vremena da bi edukacija i prevencija postale dominantne u odnosu na represiju.
Postavljanje značajnog broja radara na putevima Srpske, uz pojačane policijske kontrole takođe je uticalo na rezultate.
"Kazne su nažalost za mentalitet naših građana najefikasnije. Više od 90 odsto vozača kada sjeda za volan razmišlja gdje je patrola, gdje je radar i da li će dobiti kaznu. Radari su tu da bi sačuvali živote, a ne da bi neko platio kaznu. To ljudi ne razumiju", smatra Petrović.
Pješaci
Prema podacima Ministarstva unutrašnjih poslova RS, u saobraćajnim nesrećama tokom prošle godine život je izgubilo i 15 pješaka.
"U tom periodu teško je povrijeđeno 85 pješaka, dok je lakše povrede u saobraćaju dobilo njih 225", rekli su u MUP-u.