Od januara 2026. godine, svi novi automobili koji se prodaju u Еvropi moraće da imaju fizičke tastere za osnovne funkcije.
To se odnosi, recimo, na sirene, brisače, svjetla za opasnost i kontrolu klime, a sve to ukoliko žele da dobiju maksimalnu ocenu od pet zvjezdica za bezbjednost od strane Еuro NCAP-a, saopštila je ova organizacija.
Odluka je donijeta nakon porasta broja saobraćajnih nezgoda izazvanih odvraćanjem pažnje vozača usljed korišćenja kompleksnih ekrana osjetljivih na dodir, koji dominiraju u savremenim automobilima. Stručnjaci upozoravaju da dodirni interfejsi mogu vozaču odvući pažnju čak i do 40 sekundi – dovoljno da vozilo pređe više od jednog kilometra bez potpune kontrole.
Testovi pokazuju prednost fizičkih komandi
Studija švedske kompanije Vi Bilägare uporedila je 11 modernih automobila sa ekranima osjetljivim na dodir i jedan stariji model – Volvo V70 iz 2005. godine. Rezultat: dok su osnovne funkcije u starom Volvou aktivirane za svega 10 sekundi, savremeni modeli zahtijevaju u prosjeku 24,7 sekundi – a u najgorem slučaju (MG Marvel R) čak 44,9 sekundi.
Auto-industrija priznaje greške
Mnogi proizvođači već reaguju. Šef dizajna Hyundaija, Sangjup Li, izjavio je da kompanija zadržava fizičke tastere iz bezbjednosnih razloga, jer su jednostavniji za upotrebu u vožnji. Folksvagen je već vratio fizičke komande na volan novog Tiguana, dok Tesla uvodi dodatak treće strane – Ctrl-Bar, sa fizičkim tasterima za upravljanje klimom.
Problemi i sa drugim naprednim funkcijama
Prema istraživanju J.D. . Power-a, broj pritužbi korisnika na kvalitet novih automobila je na rekordno visokom nivou – najviše zbog sistema za pomoć u vožnji i konekcije sa Android Auto i Apple CarPlay. Povlačne kvake, bežični punjači i druge inovacije takođe su često meta kritika, jer u određenim situacijama mogu čak otežati intervenciju spasilaca.
Iako preporuke Еuro NCAP-a nisu zakonski obavezujuće, ocene nezavisne organizacije imaju veliki uticaj na reputaciju proizvođača širom svijeta – i industrija ih shvata ozbiljno.
(Kurir)