Скретање погледа с пута је један од најопаснијих момената у саобраћају. Када се аутомобил креће брзином од 100 km/h, сваке секунде прелази 28 метара. Ситуација на путу се за једну, а камоли више секунди може промијенити потпуно, што је често узрок саобраћајних несрећа.
Зато је веома важно да возач у сваком тренутну гледа напријед. У томе га ометају разни фактори, а један од најчешћих је руковање аудио уређајем. Посао је, наравно, отежан када умјесто тастера имате само тач-скрин. Возачи, нарочито они старији имају проблем с новом технологијом. Чак и младима је, неријетко, тешко да "погоде" прави дио екрана. Управо зато, посљедњих година аутомобилски новинари апелују да произвођачи уграђују мануелне тастере за основне функције које возач користи.
А сада је реаговала и Европска унија конкретним мјерама.
Од јануара 2026. године, сви нови аутомобили који се продају у Европи мораће да имају физичке тастере за основне функције попут сирене, брисача, свјетала за опасност и контроле климе – уколико желе да добију максималну оцјену од 5 звјездица за безбједност од стране Euro NCAP-а, саопштила је ова организација.
Одлука је донијета након пораста броја саобраћајних незгода изазваних одвраћањем пажње возача усљед коришћења комплексних екрана осјетљивих на додир, који доминирају у савременим аутомобилима. Стручњаци упозоравају да додирни интерфејси могу возачу одвући пажњу чак и до 40 секунди – довољно да возило пређе више од једног километра без потпуне контроле.
Тестови показују предност физичких команди
Студија шведске компаније "Vi Bilägare" упоредила је 11 модерних аутомобила са екранима осјетљивим на додир и један старији модел – Волво В70 из 2005. године. Резултат: док су основне функције у старом Волвоу активиране за свега 10 секунди, савремени модели захтијевају у просјеку 24,7 секунди – а у најгорем случају (МГ Марвел Р) чак 44,9 секунди.
Ауто-индустрија признаје грешке
Многи произвођачи већ реагују. Шеф дизајна "Hyundaija", Сангјуп Ли, изјавио је да компанија задржава физичке тастере из безбједносних разлога, јер су једноставнији за употребу у вожњи. Фолксваген је већ вратио физичке команде на волан новог Тигуана, док Тесла уводи додатак треће стране – Ctrl-Bar, са физичким тастерима за управљање климом.
Проблеми и са другим напредним функцијама
Према истраживању "J.D. Power-а", број притужби корисника на квалитет нових аутомобила је на рекордно високом нивоу – највише због система за помоћ у вожњи и конекције са "Android Auto" i "Apple CarPlay". Повлачне кваке, бежични пуњачи и друге иновације такође су често мета критика, јер у одређеним ситуацијама могу чак отежати интервенцију спасилаца.
Иако препоруке Euro NCAP-а нису законски обавезујуће, оцјене независне организације имају велики утицај на репутацију произвођача широм свијета – и индустрија их схвата озбиљно, преноси Телеграф.