Продавао се у САД

На данашњи дан произведен посљедњи Yugo

  • Извор: АутоРепублика
  • 12.11.2023. 21:16

Американци ће вјероватно рећи да је Yugo био најгори икада произведен аутомобил, и неко ће можда и повјеровати, али ми који смо имали прилике да се сретнемо са њим ипак знамо да је пружао таман онолико колико је коштао. Звучи помало невјероватно да је прошло чак петнаест година од када је посљедњи Yugo сишао са производе траке, а то се десило баш тог једанаестог дана новембра, 2008. године.

Наш малишан је развијен крајем седамдесетих година прошлог вијека да би попунио празнину између модела Застава 101 и Застава 850.

Први прототип је комплетиран у октобру 1978. године и поклоњен је предсједнику Титу, да би серијска производња стартовала двије године касније. И имаће више него успјешну каријеру пошто је испоручено 794.428 примјерака, иако ће многи критиковати и рећи да је био застарио од првог дана, пошто је позјамио много тога са Фиата 127.

Yugo је такође једини аутомобил из источне Европе који се продавао у Сједињеним Америчким Државама као фабрички модел (Шкода Фаворит се увозила "преко баре“ далеко раније, али само од стране приватних компанија). Већина примјерака је напустила фабрику са 1,1-литарским бензинцем и 55 коњских снага и петостепеним мануелним мјењачем. У избору су такође биле и верзије са бензинцем радне запремине 903 кубика као и са моћнијим 1,3-литарским бензинцем. Најпопуларнија конфигурација је била хеч са троје врата, а направљена је и мала серија кабриолета (наводно свега 200 јединица).

Фејсбуком кружи лажна објава: Корисници, ОПРЕЗ!

Фејсбуком кружи лажна објава: Корисници, ОПРЕЗ!

Yugo је дефинитивно показивао године још током деведесетих година прошлог вијека, али тешка економска криза у држави и касније бомбародвање фабрике у Крагујевцу су спријечили да планирана замјена стигне на вријеме. Тек 2008. године се у цијелу причу умијешао Фиат и понудио да откупи 67 одсто фирме, док је преосталих 33 одсто власништва остало у рукама домаћих политичара. Некадашња фирма Застава Аутомобили је престала да постоји, а на њеној бази је настао Фиат Аутомобили Србија.

Као што смо споменули, посљедњи Yugo је сишао са производне траке на данашњи дан, али је фабрика наставила са радом још десетак дана. Тог 21. новембра 2008. године је направљен и посљедњи "Стојадин“, чиме је фирма отишла у историју.

Сви се сигурно питају шта се десило с тим посљедњим моделом. Па сама прича је заправо веома занимљива. Наиме, тог кобног 11. новембра 2008. године је направљено девет Југића, а онај посљедњи је испраћен сузама запослених уз пјесму "А сад адио“.

Средина новембра, а у Малој Обарској се увелико беру јагоде

Средина новембра, а у Малој Обарској се увелико беру јагоде

Оригинално је објављено да ће бити колекционарски примјерак заједно са још доста других битних модела у историји Заставе, као што су први и милионити "Стојадин“, затим тркачка издања Заставе 101, модели са експедиције Крагујевац -Килиманџаро, рани примјерци "Фиће“ и "Тристаћа“, прототип лимузинског издања Флориде и других.

Музеј је требало да остане у дијелу фабрике гдје су се модели баш производили, али је тај дио фирме припао Фиату. Возила су посљедњи пут виђена 2013. године и иако постоји тврдња да се налазе у Фиатовом дијелу компаније, други ипак вјерују да су их Италијани послали под пресу. 

Застава је на тај начин отишла у историју послије производње више од четири милиона јединица, од чега је петина извезена у преко седамдесет држава широм свијета. А посљедњи Yugo, гдје год да си, почивај у миру…

(АутоРепублика)

Пратите нас и путем Вибера

Тагови:
  • 22:10 Серија: Авионџије

    'Серија: Авионџије

  • 22:40 Вечерње вијести

    Преглед најважнијих вијести из земље, региона и свијета.

  • 22:55 Серија: Мућке (12+)

    ''Серија: Мућке (12+)

  • 23:20 Серија: Ред рок (16+)

    ''Серија: Ред рок (16+)

  • 00:05 Ноћни програм

    Ноћни програм