Колико треба надувати гуме за безбједну вожњу по снијегу

  • Извор: Јутарњи.хр
  • 20.11.2024. 18:19

У подручјима са више снијега на путевима зими, постоји старо увријежено мишљење како су недовољно надуване гуме боље за вожњу по снијегу јер гуме тада остварују већи контакт с подлогом.

Иако то технички није нетачно (понекад је корисно за лакше извлачење из дубоког пијеска), заправо никада није сигурно намјерно возити с ниским притиском у гумама, па тако нити по снијегу и ниским температурама.

Вожња с недовољно надуваним гумама зими са сњежним падавинама вишеструко повећава вјероватноћу судара који је повезан с гумама, показала је студија америчке Националне управе за безбједност у саобраћаја на путевима. Дакле, само правилно надуване гуме боље возе кроз снијег, штеде гориво и не мање важно - трају дуже.

Снијег направио хаос у Бањалуци: Возила у каналу, многи ''заглављени'' због љетних гума

Снијег направио хаос у Бањалуци: Возила у каналу, многи ''заглављени'' због љетних гума

Аутомобилске гуме већине модела аутомобила обично дувамо од 2 до 2,4 бара, а препоручену бројку за ваш аутомобил, која је обично истакнута на наљепници негдје на аутомобилу (обично на лиму унутрашње стране, или оквиру врата), ваља примјењивати током цијеле године јер не постоје различити бројеви за љето или зиму.

Међутим, спољна температура ипак утиче на притисак у гумама, па ћете зато зими када стигну "минуси" требати чешће провјеравати и допуњавати гуме ваздухом него у љетним мјесецима, а све како бисте одржали идеалан притисак који је један од битнијих фактора за безбједност вожње.

Снијег већ прави проблеме у Бањалуци: Грталица слетјела са пута

Снијег већ прави проблеме у Бањалуци: Грталица слетјела са пута

Љети те потребе нема јер се топлији молекули ваздуха у гуми брже крећу и више се "сударају" једна о другу, подижући притисак у гумама на тражени ниво. Када температура падне, молекули ваздуха успоравају и "лијепе" међусобно што резултира падом притиска ваздуха и потенцијално недовољно надуваном гумом.

У пракси, многи произвођачи гума процјењују да гуме губе 0,06 бара за сваких 10 степени пада спољне температуре.

Исто тако дуготрајније стајање аутомобила на мјесту зими обично власника дочека с дјелимично издуваним гумама.

Корисно: Ако ваш аутомобил има систем за надзор притиска у гумама, свјетлеће упозорење ће се активирати падом притиска од најмање 25 одсто. Ова "ситница" је посебно корисна за праћење притиска у гумама по хладном времену.

Велике промјене у животима четири знака: Изазовно вријеме, али кључно

Велике промјене у животима четири знака: Изазовно вријеме, али кључно

Ако немате тај сензор, провјерите гуме већ након што је ваш аутомобил био паркиран само неколико сати (вожња подиже температуру ваздуха, а тиме и присак ваздуха у гумама) како бисте добили што тачнију бројку губитка у односу на прописану.

Обавезно притом провјерите препоручени притисак за предње и задње гуме, јер се обично предње због масе мотора испод поклопца дувају око 0,2 бара више него задње.

Потом брзо и чврсто уметните мјерач у вентил гуме за тачно очитање, а ако су ваше гуме испод препоручене бројке за ваш аутомобил, употријебите компресор да их надувате док не добијете жељено очитање, пише "Јутарњи".

Најбоље је провјеравати гуме једном мјесечно, јер се код слабије надуваних гума с нижим бочним профилом пад притиска не види увијек "од ока" као код оних с вишим профилом. Други знакови да су ваше гуме можда недовољно надуване: волан подрхтава, ако је у питању само једна гума "вуче у страну", или је потребно "више цесте" код кочења. Превенција је увијек боља од "лијечења".

Пратите нас и путем Вибера

Тагови: