Почетком овог љета, Интерпол је Канаду уврстио међу 10 најгорих земаља по броју украдених аутомобила, од 137 које води у својој бази података. Више од 1.500 аутомобила који су украдени у Канади откривено је широм свијета од фебруара мјесеца, а још око 200 се открије сваке недјеље, обично у лукама у другим земљама.
Логан Лафарнијер се пробудио једног октобарског јутра 2022. године и установио да испред куће нема његовог потпуно новог камионета „рам ребел“.
Сигурносне камере су снимиле двојицу мушкараца са капуљачама како у глуво доба ноћи проваљују у камионет испред његове куће у Милтону у Онтарију и са лакоћом га одвозе.
Неколико мјесеци касније, тај исти камионет се појавио на веб-страници за продају возила у Гани, неких 8.500 километара ваздушном линијом даље од Онтарија.
„Препознали смо га по држачу за лаптоп који смо поставили иза возачевог сједишта за мог сина, који је у њега стављао и отпатке“, испричао је Лафернијер за Би-Би-Си.
То исто смеће било је видљиво и на фотографијама на страници оглашивача за продају аутомобила. „Није било сумње да је то моје возило.“
Епидемија крађа аутомобила
Прича господина Лафарниера уопште није усамљен случај. У 2022. у Канади је украдено више од 105.000 аутомобила – око један аутомобил сваких пет минута. Међу жртвама је био и канадски савезни министар правде, коме су лопови два пута отели „тојоту хајлендер Икс-Ел-Е“, иначе владин службени ауто.
Почетком овог љета, Интерпол је Канаду уврстио међу 10 најгорих земаља по броју украдених аутомобила од 137 које води у својој бази података – што је „изванредан" подвиг, каже портпарол, с обзиром на то да је Канада тек од фебруара почела да интегрише своје податке са међународном полицијском организацијом.
Власти кажу да се украдени аутомобили или користе за извршење других криминалних радњи, продају се у земљи другим наивним Канађанима или се шаљу у иностранство ради препродаје.
Интерпол је саопштио да је открио више од 1.500 аутомобила широм свијета који су украдени у Канади од фебруара мјесеца, а још око 200 се открије сваке недјеље, обично у лукама у другим земљама.
Крађа аутомобила има готово епидемијске размјере, тако да ју је Канадски биро за осигурање прогласио „националном кризом“, јер су осигуравачи морали да исплате више од једне и по милијарде канадских долара (милијарду америчких долара) за случајеве крађе возила само током прошле године.
Како се заштитити од лопова
Проблем је приморао полицију широм земље да изда брошуре о томе како заштитити возила од крађе.
У међувремену, неки Канађани су преузели ствари у своје руке, почев од постављања уређаја за праћење на своје аутомобиле до ангажовања приватног обезбјеђења у комшилуку.
Они који то могу себи да приуште чак су поставили стубове који се увлаче и извлаче на прилазе кућама – сличне онима који се виде испред банака и амбасада – у покушају да одврате лопове.
Нојман Кан, који живи у Мисисаги, граду недалеко од Торонта, започео је посао постављања стубова након што су он и његов брат били жртве крађе аутомобила.
У једном покушају, лопови су провалили у Канову кућу док су жена и дјеца спавали. Тражили су кључеве његовог „мерцедеса Ге-Ел-Е“ паркираног испред, али су побјегли када се он појавио.
Послије тог „трауматичног” искуства продали су своје аутомобиле осим два „скромна” породична возила.
Радећи свој посао, господин Кан чује сличне приче од људи широм региона Торонта.
„Имамо баш много посла. Имали смо једног клијента у чију улицу је било толико упада лопова у куће да је сваке вечери ангажовао чувара јер се једноставно није осећао безбедно.“
Зашто је Канада обећана земља за крађе аутомобила?
Раширеност крађа аутомобила у Канади је изненађујућа с обзиром на то колико је мало становника ове земље у поређењу са Сједињеним Државама и Великом Британијом – земљама са високом стопом таквог криминалитета, каже Алексис Пикеро, директор америчког Бироа за криминалистичку статистику.
„Канада такође нема толико лучких градова као САД“, напомиње Пикеро.
Док су САД, Канада и Велика Британија доживјеле нагли пораст крађа аутомобила од пандемије ковида 19, стопа крађа у Канади (262,5 на 100.000 људи) је већа од оне у Енглеској и Велсу (220 на 100.000 људи), према најновијим доступним подацима из сваке земље.
Такође је прилично близу оној у САД, која се креће око 300 крађа возила на 100.000 људи, на основу података из 2022. године.
Пораст последњих година дјелимично је посљедица глобалне несташице аутомобила изазване пандемијом која је повећала потражњу и за половним и за новим возилима.
Такође постоји растуће тржиште за одређене моделе аутомобила на међународном нивоу, што крађу аутомобила чини главним генератором прихода за организоване криминалне групе, наводи Елиот Силверстејн, директор за односе са владом у Канадском аутомобилском савезу.
Али Силверстејн истиче да их начин на који функционишу канадске луке чини рањивијим на ову врсту крађе од других земаља.
„У лучком систему, већи је фокус на оно што долази у земљу него на оно што излази из земље“, и додаје да када се возила спакују у бродске контејнере у луци постаје теже доћи до њих.
Полиција је успјела да пронађе тек неколико украдених аутомобила.
У октобру је полицијска служба Торонта објавила резултате једанаестомесечне истраге у којој је пронађено 1.080 возила вредних око 60 милиона канадских долара. Као резултат тога, подигнуто је више од 550 тужби.
А између средине децембра и краја марта, гранични и полицијски службеници пронашли су скоро 600 украдених возила у луци Монтреал након што су прегледали 400 бродских контејнера.
Ове врсте операција, међутим, веома се тешко спроводе с обзиром на обим робе која прође кроз ту луку, кажу стручњаци. Само 2023. кроз луку Монтреал прошло је око 1,7 милиона контејнера.
Лучко особље такође нема овлашћења да прегледа контејнере у већини случајева, а у областима под царинском контролом само гранични службеници могу да отворе контејнер без налога.
У исто вријеме, Канадска гранична служба се бори са хроничним недостатком особља, према извјештају који је њен синдикат поднио влади у априлу.
Проблем је и застарјела технологија
Патрик Браун, градоначелник Брамптона – још једног града у Онтарију тешко погођеног крађом аутомобила – недавно је посјетио контејнерски терминал Порт Њуарк у Њу Џерсију како би упоредио тактику инспекције између САД и Канаде.
Он је за лист Нешнал пост рекао да су америчке власти „добиле скенере који мјере густину садржаја контејнера и блиско сарађују са локалним органима за спровођење закона”.
„То су ствари које ми у Канади не радимо“, истиче Браун.
У мају је канадска влада рекла да ће уложити милионе како би ојачала способност граничне службе да претражује бродске контејнере. Полиција ће такође добити додатни новац за борбу против крађе аутомобила у својим заједницама.
Али Силверстејн сматра да су сами произвођачи аутомобила дио слагалице који недостаје.
„Сви причају о покушају да поврате возила, а мој фокус је био на томе зашто уопште не отежамо крађу возила.“
У међувремену, власници аутомобила попут господина Лафарнијера још увијек се боре са тим шта да ураде да би своја возила сачували од лопова.
Након што му је украден камион „рам ребел“, замијенио га је „тојотом тундра“ – возилом које је описао као свој „камионет из снова“.Овог пута на њега је уградио имобилајзер мотора како би спријечио лопове да лако покрену аутомобил. Такође га је опремио уређајем за праћење у случају да га украду, и додао заштиту на волан.
Али лопови су били упорни. Двојица су дошла пред Лафарнијерову кућу са намјером да украду и „тундру“. Међутим, због заштите коју је поставио били су принуђени да разбију задње стакло како би ушли у камионет. Бука га је пробудила и позвао је полицију. Али лопови су успјели да побјегну за четири минута колико је било потребно полицији да стигне.
Платио је поправку свог потпуно новог камионета и на крају потпуно „обесхрабрен“ одлучио да га прода, преноси РТС.