Европска унија је увела високе царине на кинеске електричне аутомобиле након што је утврђено да су произвођачи добијали значајне државне субвенције које су им омогућиле да ниским цијенама угрозе европске конкуренте.
Немачка, која се од почетка снажно противила царинама, сада подржава преговоре. Мјесецима након увођења ових намета, званичници Кине и Европске уније наводно раде на договору који би им омогућио да избјегну царински рат.
Умјесто тога, две стране сада разматрају идеју увођења минималних цијена за кинеске ЕВ моделе као потенцијално рјешење.
Портпарол Европске комисије потврдио је да су европски комесар за трговину Марош Шефчович и кинески министар трговине Ванг Вентао недавно разговарали и сложили се да истраже ову могућност.
У овој фази, преговори су и даље у току, а конкретни детаљи још нису објављени.
Шта је на столу?
Тренутно нема јасног увида у то како би те минималне цијене изгледале. Шефчович је за Ројтерс изјавио да би свако цјеновно правило морало да буде ефикасно и проверљиво као и царине, али без стварања додатних компликација.
Стопе нових царина варирају у зависности од нивоа помоћи који су брендови примили и њихове сарадње током истраге ЕУ.
На примјер, кинески конгломерат САИЦ је добио највишу казну – царину од 35,3%, која се додаје на већ постојећу увозну дажбину од 10%.
Друге компаније, као што су БИД и Гили, погођене су царинама од 17% и 18,8%.
Одлука о увођењу царина није донесена једногласно. Десет земаља чланица ЕУ гласало је за, 12 је било уздржано, а пет је било против.
НЊемачка је била међу онима који су се противили царинама и сада са задовољством подржава покушаје проналажења уравнотеженог рјешења.
"Без обзира на тренутна глобална кретања, мора се разговарати и о томе како смањити препреке и поремећаје у међународној трговини, а не градити нове баријере", наводи се у саопштењу Њемачког удружења аутомобилске индустрије (ВДА).
Како преговори буду одмицали, остаје да се види да ли ће стратегија минималних цијена заиста заживјети или ће то бити још један покушај да се избјегне суочавање са дубљим проблемима у глобалној трговини, преноси б92.