Понекад саобраћајни стручњаци праве грешке, али то се може избјећи употребом црне кутије.
Већина људи је упозната са концептом црне кутије, и знају да се она налази у авионима. Сви подаци о летјелици се трајно биљеже, свака одлука пилота и свако кретање авиона се чувају и документују у сваком дијелу секунде и могу се процјенити у случају несреће.
Од јула ће црна кутија бити обавезна и у новорегистрованим возилима, каже правило ЕУ. Црна кутија (званично названа Event Data Recorder, тј. ЕДР) налази се у близини контролне јединице ваздушног јастука, јер прикупља све податке који су кључни за активирање ваздушног јастука у несрећи.
Трајно снимљени подаци се чувају само у случају несреће, од неколико секунди прије до милисекунди након несреће. А црна кутија говори о сваком детаљу који би могао боље да објасни или чак потпуно разјасни несрећу. Тако се угао управљања, брзина, брзина мотора, па чак и релевантна кретања возила (нпр. ако нисте возили у својој траци) могу очитати и филтрирати.
У случају удеса, ови сачувани подаци се могу прочитати преко интерфејса или на контролној јединици ваздушних јастука. То могу да наложе судије или тужиоци вјештака, а очитавање могу да затраже и учесници несреће. Према ријечима главног адвоката Аустријског аутоклуба Мартина Хофера, о томе мора да одлучи надлежни судија.
То чини правни спор у случају несреће ништа мање сложеним.
"То је мач са двије оштрице у правном процесу", рекао је Хофер и додао: "Странка би имала право да тражи информације, а могуће је да ће докази ићи против особе која је тражила вјештачење. Али црна кутија вам неће увијек шкодити, тај тзв. рекордер података о догађајима ништа не измишља и служи само за објективизацију инцидента".
Још је навео:
"Понекад саобраћајни стручњаци праве грешке, али то се може избјећи употребом црне кутије. Оно што покушавам да кажем је - да, могуће је да ми ови подаци сметају. Али технологија се користи за проналажење истине, на примјер, у случају нејасних изјава свједока. Мислим да то не иде даље од захтјева и ограничења Опште уредбе о заштити података".
Данас чак ни камере које снимају саобраћајне догађаје из аутомобила не важе као извор доказа. Али у озбиљнијим инцидентима, судија сада може прогласити да се снимак може користити ако је корист већа од штете.
Међутим, једна претпоставка је већ данас оповргнута, прије него што је правило ступило на снагу. Тврди се да ће убудуће бити мање незгода са црном кутијом у аутомобилима јер су возачи свјесни да их прати сопствени аутомобил.
Полицијски аутомобили, на примјер, били су опремљени снимачима података о догађајима прије много година. Међутим, стопа незгода се није смањила. Према ријечима стручњака, може се очекивати само да ће истрага удеса бити објективнија.
ЕДР је непоткупљив и пружа објективне податке. Феномен да су за несреће увијек криви други такође се може брзо ријешити.
"Може се десити да се та информација протумачи на моју штету. Како да будем приморан да износим информације које ме инкриминишу?" пита Хофер прије него што сам да одговор: "Са овим снимачима података о догађајима то је очигледно могуће".
Чак и у већем обиму него што многи могу замислити. На примјер, можете бити увјерени да сте сигнализирали скретање бициклисти и да је он то видио. Међутим, ако се на црној кутији види да је показивач правца био неисправан, а бициклиста то због тога није видио, за незгоду су одговорни возачи.
"Распон могућих посљедица је широк - ријеч је о техничком стању возила и насталој опасности, као и о могућности реконструкције возне линије на основу података или чак непоштовања зауставне линије. Чак и у изузетно сложеним несрећама - на примјер, када пјешак крене да прелази коловоз, процјењујући да је размак између два возила довољан, а ипак га удари аутомобил - сада сте ближе објективизацији случаја. Али могуће на штету возача. Судије би могле инсистирати на подацима јер су они у већем интересу за проналажење истине чак и ако их возачи користе да инкриминишу себе", завршио је Хофер,