U četvrtak se štrajkovalo na nekoliko njemačkih aerodroma, ovog petka to je dodatno pojačano, jer ni vozovi ne rade od ranog jutra. Gdje se može računati sa zakašnjenjima i zastojima?
Sindikat željeznice i saobraćaja (EVG) od jutros u tri pa do 11 časova ponovo blokira željeznički saobraćaj širom Njemačke. U međugradskom i regionalnom željezničkom saobraćaju najavljena su velika ograničenja.
Ko će biti u štrajku, a ko ne?
Zaposleni međugradskih, regionalnih i lokalnih vozova i šinobusa stupili su u štrajk nakon što je sindikat pozvao sve svoje članove kod Njemačke željeznice (DB) i još 50 drugih autobuskih i željezničkih preduzeća da se pridruže obustavi rada. I osoblje privatnih željezničkih preduzeća iz grupe "Transdev“ pridružilo se štrajku u različitim dijelovima Njemačke.
Linije metroa i mnoge autobuske linije, međutim, ne bi trebalo da budu pogođene štrajkom. Ipak, ako saradnici Njemačke željeznice nadležni za signalizaciju i infrastrukturu koju koriste i druga željezničaka preduzeća, odluče da stupe u štrajk, onda će i vozovi drugih preduzeća morati da stanu.
U Hamburgu rade metro i autobusi koji pripadaju tom preduzeću, ali brzi gradski šinobusi (S-Bahn) su i u Hamburgu i u ostalim gradovima pogođeni štrajkom.
U metropolama kao što je Minhen metro radi, isto kao i autobusi i tramvaji Minhenskog saobraćajnog društva (MVG), ali su gradski vozovi i u tom gradu zaustavljeni. Isto tako, obustavljen je saobraćaj i na različitim regionalnim autobuskim linijama.
Kada počinje štrajk?
Štrajk upozorenja počeo je ovog petka 21. aprila u tri sata iza ponoći i traje do 11 časova prije podne. Njemačke željeznice objavile su da međugradski vozovi ne saobraćaju do 13 časova. Osim toga, i regionalni željeznički saobraćaj ovog preduzeća obustavlja se u isto vrijeme.
Njemačke željeznice su saopštile da će, poslije okončanja štrajka upozorenja, "pokrenuti što prije i što veći broj linija po normalnom redu vožnje“. Ipak, u saopštenju se dodaje i to da se i u poslijepodnevnim satima mora računati s izvijesnim ograničenjima u saobraćaju.
Od 13 časova željeznički saobraćaj postepeno će početi da se uspostavlja, ali normalizacija može neko vrijeme da traje, jer ni zaposleni, ni vozovi neće u to vrijeme biti tamo gdje bi po redu vožnje morali da budu. Menadžer Njemačkih željeznica Martin Zajler je izjavio: "Svi koji su u stanju da drugačije planiraju svoj put, neka to učine.“
Da li su pogođene sve oblasti saobraćaja?
Sindikat verd.di je, nezavisno od štrajkova upozorenja na željeznici, najavio za četvrtak i petak štrajkove upozorenja u oblasti kontrole letenja, kontrole putnika i robe, kao i u servisnoj oblasti na aerodromima u Kelnu/Bonu, Diseldorfu i Hamburgu.
Putnici moraju da računaju s brojnim otkazivanjima letova. Sindikat je upozorio da se "u vezi sa štrajkom može računati sa dužim vremenom čekanja, ali i sa otkazivanjem nekih letova“.
Diseldorf je jedan od najvećih njemačkih aerodroma i pogođen je štrajkom, isto kao i Hamburg i Keln/Bon, a sindikat je pozvao na štrajk i u Štutgartu. Ostali važni aerodromi, kao što su Frankfurt i Minhen, rade normalno. Ipak, i oni će osjetiti posljedice štrajkova upozorenja, recimo na letovima unutar Njemačke.
Sindikat EVG je naglasio da je do paralelnog štrajka sa sindikatom ver.di došlo slučajno, jer sindikati to nisu dogovarali.
Da li će biti još štrajkova?
Dalji štrajkovi su mogući. Sindikat EVG je u drugom krugu pregovora sa oko 50 saobraćajnih preduzeća. Dogovoren je sljedeći susret sa predstavnicima Njemačkih željeznica za utorak 25. aprila. Ako tada ne dođe do dogovora, novi susret će biti zakazan vjerovatno tek za kraj maja. To vrijeme je potrebno sindikatu za pregovore sa ostalim preduzećima. Sindikat je nedavno jasno stavio do znanja da su štrajkovi upozorenja u periodu između razgovora sasvim mogući.
Ver.di u subotu 22. aprila razgovara sa predstavnicima opština i savezne države o mogućnosti moderacije u sukobu sindikata i poslodavaca u državnim i opštinskim službama. Ako ne dođe do dogovora, onda može da dođe do izjašnjavanja članstva o neograničenim štrajkovima.
Pratite nas i putem Vibera!