EGR ventil je dio na automobilima koji smanjuje sadržaj kancerogenog CO2 u izduvnom sistemu pa je obavezan za norme Euro 5 i Euro 6. Ali, kao i sve savremene komponente sklon je problemima.
Vlasnici automobila s benzinskim motorima uglavnom neće niti znati za njega, dok je u slučaju automobila s dizelskim motorom situacija dijametralno suprotna pa su česta začepljenja.
Prvi EGR ventili (Exhaust Gas Recirculation) bili su prilično grubi, a pojavili su se još krajem 60-ih godina prošlog vijeka, dok je iskorak prema masovnoj upotrebi napravio Chrysler 1973. godine, kad je uspio stvoriti optimalnu radnu temperaturu.
Kad je ispravan, EGR ventil smanjuje nivo CO2 u izduvu za čak 30 odsto pa je stoga jasno kako je savremeni dizelaš nezamisliv bez njega. Njegov rad temelji se na povratu dijela izduvnih gasova nazad u cilindre.
Količina izduvnih gasova koja se vraća kod benzinskih motora iznosi 20, a kod dizelskih 60 odsto, dok se u praznom hodu kod obe verzije motora povrat isključuje.
Smrt za EGR ventil su česte vožnje na kratkim relacijama. One vode ka sigurnom začepljenju, a ne koristi mu ni neredovno održavanje motora, a posebno je osjetljiv za zanemarivanje intervala izmjene ulja.
Ako je elektromagnetski sklop, koji na temelju informacija iz ECU-a otvara ventil, ispravan onda je gotovo sigurno riječ o začepljenju pa ga je potrebno demontirati i očistiti.
Neki vozači znali su problemu doskakati na način da jednostavno uklone EGR ventil pa bi na taj način istovremeno i povećali snagu motora za nekoliko postotaka, ali problem se javlja na tehničkom pregledu, jer je s takvim automobilom nemoguće proći eko test.
Dobro je znati da EGR ventil radi različito kod benzinskih i dizelskih motora.
Kod benzinaca je EGR ventil potpuno zatvoren u praznom hodu pa se polako otvara povećanjem snage motora, dok je kod dizelaša proces suprotan. Na praznom hodu je potpuno otvoren, a povećanjem snage motora EGR ventil se zatvara.
Najčešći simptomi začepljenog EGR ventila su:
•Nemiran rad motora u praznom hodu
•Smanjena raspoloživa snaga motora
•Motor radi u Safe modu
•Motor podrhtava u radu
•Povećana potrošnja goriva
•Povećana količina dima iz izduvnog sistema
•Izduvni gasovi ulaze u prostor motora
•Aktiviran indikator (lampica)