Savremeni sistemi

Savremeni automobili mogu prepoznati umornog vozača

  • Izvor: Telegraf
  • 11.08.2021. 14:25

Sistem snima brojne parametre vožnje na početku putovanja i na osnovu toga pravi profil vozača, koju kasnije tokom vožnje stalno upoređuje sa parametrima dalje vožnje.

Umorni vozači predstavljaju veliku opasnost u saobraćaju, zbog čega se odavno se razvijaju sistemi koji bi trebalo da smanje rizik po tom pitanju.

Trenutno se najčešće koristi sistem koji snima brojne parametre vožnje na početku putovanja i na osnovu toga napravi profil vozača. Zatim taj “šablon“ konstantno upoređuje sa parametrima vožnje tokom nastavka puta. Ukoliko sistem primijeti da je vozač počeo da vozi značajno drugačije nego na početku, može da zaključi da je vozač umoran. Stoga će se na instrument tabli upaliti lampica u obliku šoljice kafe i prateća poruka da je vozaču potreban odmor.

Dakle, sama ideja je prilično jednostavna - kada počnete da vozite, pretpostavlja se da ste svježi i odmorni, te da vaš način vožnje u tom početnom periodu predstavlja normalan i bezbijedan način vožnje. Reakcije su vam blagovremene i odmjerene, bez učestalih oštrih kočenja ili reakcija volanom, što znači da pažljivo pratite saobraćaj i reagujete na odgovarajući način, pišu Polovni automobili.

Ovaj sistem uzima podatke od raznih drugih sistema za upravljanje vozilom i sistema za pomoć u vožnji i bezbjednost (ADAS) kako bi na osnovu njih procijenio da li je vozač umoran. Dakle, obično nije potrebno da se ugrađuju posebni senzori, kamere i slični uređaji.

Na primer, uzimaju se podaci od sistema za upozorenje na nenamjerno napuštanje trake. Lagano napuštanje trake i brzo vraćanje u traku - ovo je vrlo karakterističan simptom koji ukazuje da je vozač umoran.

Ako vozač ne prati svoju traku bez obzira da li je riječ o pravcu ili veoma blagoj krivini, pa se u jednom trenutku „trgne“ kada vidi da je prešao liniju i zatim naglo reaguje i vrati se u svoju traku, sistem to registruje kao mogući znak umora.

Ukoliko se ovakvo ponašanje nastavi, očigledno je da nešto nije u redu. Čak i ukoliko vozač uspijeva da se zadrži u svojoj traci, ali to čini kratkim i brzim pokretima volana, to je takođe simptom umora.

Naime, istraživanja su pokazala da ukoliko vozač često i oštro reaguje volanom, čak iako je riječ o veoma malim pokretima, to ukazuje da je vozač umoran. Odmoran vozač bi trebalo da održava vozilo na odgovarajućoj putanji bez oštrih reakcija volanom.

Senzori kod savremenih vozila precizno prate koliko i u koju stranu se okreće volan i kojom brzinom. Na osnovu podataka koje ovi senzori šalju kompjuteru, sistem za praćenje vozača određuje razliku između vozača koji blagovremeno okreće volan u odgovarajućoj mjeri i vozača koji se praktično bori sa umorom i kratkim ali oštrim pokretima volana drži auto na putanji čak i na pravcu.

Lažna uzbuna

Ukoliko tokom vožnje koristite mobilni telefon, jedete ili radite nešto drugo što vas ometa i dovodi do toga da vozite „haotično“, ovaj sistem može to da prepozna kao znake umora i aktiviraće upozorenje. Isto važi iako ste prinuđeni da izbjegavate rupe na putu, borite se sa kolotrazima i slično.

Ovaj sistem nije savršen i ne može da prepozna da li vi tako vozite zbog umora ili ste nečim zaokupljeni. On „radi“ sa onim informacijama koje ima, a koje će informacije dobiti i kako će da ih interpretira zavisi od toga koliko je napredan i kako je programiran ili podešen.

Kod nekih vozila upozorenje nestane nakon npr. 5 sekundi, pa se ponovo pojavljuje u određenim intervalima, da bi na kraju ostalo trajno. Ukoliko mu smeta, vozač može da deaktivira ovaj sistem.

Napredniji sistemi - kamera snima lice vozača

Postoje i sistemi koji koriste kameru u kabini koja snima vozača. Na osnovu snimka procjenjuju koliko je vozač umoran - na osnovu položaja glave, brzine i učestalosti treptanja, zatvaranja očiju, skretanja pogleda s puta.

Trenutno nisu toliko zastupljeni, ali se ubrzano radi na njihovom usavršavanju, tako da se očekuje da će relativno brzo biti standardan deo opreme u novim automobilima, piše Telegraf.rs.

Tagovi: